NAJWAŻNIEJSZE ZASADY DIETY ŚRÓDZIEMNOMORSKIEJ

Wiele słyszymy o zaletach diety śródziemnomorskiej dla naszego zdrowia. Czytamy o tym w prasie, oglądamy w telewizji. Naukowcy nie przestają badać jej wpływu na nasze zdrowie i przedstawiają nam kolejne dowody, które świadczą o jej cudownych właściwościach. Warto zauważyć, że dieta śródziemnomorska, o czym już pisaliśmy to sposób odżywiania. Nie jest to krótkoterminowa dieta, którą czasami stosujemy aby schudnąć. Wiążę się ona niekiedy z całkowitą zmianą naszych nawyków żywieniowych.

Poniżej przedstawimy Wam główne cechy charakterystyczne tej diety:

1. Obfituje w produkty pochodzenia roślinnego, owoce, pełnoziarniste pieczywo, makaron, ryż, ziarna, nasiona strączkowe, ziemniaki.

2. Spożywanie produktów sezonowych w ich naturalnym stanie, wybierając te najświeższe.

3. Używanie oliwy z oliwek jako głównego tłuszczu, zarówno do smażenia jak i przygotowywania potraw.

4. Codzienne spożywanie odpowiednich ilości sera i jogurtów.

5. Tygodniowe spożywanie odpowiednich ilości ryb, drobiu i jajek.

6. Spożywanie suchych owoców, miodu oraz oliwek.

7. Czerwone mięso wyłącznie kilka razy w miesiącu.

8. Picie wina głównie czerwonego podczas posiłków.

9. Używanie ziół aromatycznych jako zdrowej alternatywy soli.

10. Regularna aktywność fizyczna, aby utrzymać w zdrowiu serce oraz stawy w dobrej formie.

Bez wątpienia, dieta śródziemnomorska powinna zawierać znaczne ilości węglowodanów, owoców oraz warzyw. To właśnie te składniki powinny dostarczać ok. 50% energii dziennie, natomiast tłuszcze i lipidy ok. 35%. Tak jak już wspomnieliśmy, powinny to być tłuszcze pochodzenia roślinnego (suche owoce, oliwa z oliwek), nie należy jednak zapominać, że wskazane jest spożywanie ryb takich jak tuńczyk, sardynka czy makrela, ponieważ dostarczają kwasów wielonienasyconych, które chronią nas przed chorobami serca. Pozostałe 15% naszej energii powinno pochodzić z białek, które wspomagają regenerację komórek naszego organizmu.

Słodycze a także słodzone soki powinny być spożywane w niewielkich ilościach i tylko od czasu do czasu.

Nie powinniśmy jednak zapominać, że musimy także zwracać uwagę na ilości spożywanych przez nas posiłków. Fakt, że konsumujemy produkty które są zalecane w diecie śródziemnomorskiej nie znaczy, że możemy spożywać ich nielimitowane ilości. Powinno to uwzględniać nasz styl życia, oczywistym jest, że osoby prowadzące mało aktywny tryb życia, będą potrzebowały mniej energii.

Źródło: Materiały prasowe

POWRÓT