OLIWA Z OLIWEK DOSTARCZY NAM ENERGII

Wszyscy dobrze wiemy, że jako istoty żywe musimy jeść. Poprzez pokarm dostarczamy organizmowi energię potrzebną do funkcjonowania, niezbędną do życia. Rośliny pobierają energię prosto ze słońca i przetwarzają ją w wiązania chemiczne, które później zwierzęta (w tym człowiek) zrywają by pobrać zgromadzoną w nich energię słoneczną.

Istoty ludzkie są jak 100-watowe żarówki: zużywają średnio około 2,4 kWh i 2066 kilokalorii dziennie. Niektórzy zużywają nieco więcej, niektórzy mniej, lecz średnia oscyluje w graniach 2000 kcal. Zatem na co zużywamy tę energię? Przyjrzyjmy się przykładom. Wejście na Everest wymaga od osoby o wadze 70 kg (na samo wejście, nie licząc strat energii w wyniku niskich temperatur) 1,7 kWh, czyli około 70% dziennego spożycia energii. Przebiegnięcie maratonu również pochłania około 70% dziennego zapotrzebowania energetycznego. Przytoczone cyfry świadczą o tym, że wysiłek sportowy zmienia formę naszego ciała. Mięśnie stają się napięte, niechciane „fałdki” znikają, lecz de facto nie powoduje, że chudniemy.

Zapotrzebowanie energetyczne na poziomie 2000 kcal dziennie jest w głównej mierze przeznaczone na funkcjonowanie „chemiczne” ciała: na transfery ładunków elektrycznych (jonów sodu i potasu) przez osłonki nerwowe i neurony w mózgu oraz na stałą syntezę komórek w celu zastąpienia tych obumarłych.

Przyswajamy energię w trzech postaciach, są to cukry, białka i tłuszcze. Cukry są paliwem dla silnika ciała. Są spożywane i wykorzystywane praktycznie bez gromadzenia w organizmie. Białka są elementami konstrukcyjnymi: nieustannie, jak śruby czy inne elementy konstrukcji auta, odpadają i muszą być uzupełniane. W organizmie taka wymiana wymaga spożycia białek roślinnych i zwierzęcych. Tłuszcze natomiast, to złożone związki chemiczne trudne do rozłożenia, które są ostatecznym magazynem przetrwania. Gromadzone w organizmie, są wykorzystywane jedynie w ostateczności: wątroba zaczyna produkować enzymy, które rozkładają tłuszcze i zamieniają je w energię dopiero gdy organizm doznaje głodu przez dłuższy czas. Interoleo zaleca, abyśmy w naszą dietę włączyli oliwę z oliwek.

Oliwa z oliwek, spożywana w sposób umiarkowany (mniej niż 30g dziennie, co odpowiada 270 kcal) jest jedną z najlepszych substancji, w oddziaływaniu z innymi, jaką możemy przyswoić. Pozostałe tłuszcze, szczególnie pochodzenia zwierzęcego, nie posiadają wielu właściwości, które sprawiają, że oliwa z oliwek wpływa tak pozytywnie na organizm. Nie należy również jednak przesadzać, gdyż nie są aż tak szkodliwe dla zdrowia jak sądzono chociażby 10 lat temu. Dobra szynka z wolnej hodowli trzody chlewnej, mleko od krów lub owiec wychowywanych na trawie, tłuszcz ryb żyjących na wolności – nawet jeśli nie zawierają tylu właściwości co oliwa z oliwek, na pewno w małych dawkach nie są szkodliwe.


Źródło: Materiały prasowe

POWRÓT