Chleb i oliwa, czyli podstawa andaluzyjskiego śniadania

Każdy kto choć raz odwiedził Andaluzję wie, że jednym z najbardziej charakterystycznych obrazków południowo hiszpańskiej ulicy jest niezwykła ilość barów i restauracji wypełnionych po brzegi klientami, już od wczesnych godzin porannych. Śniadanie w ulubionym barze to rytułał wśród Hiszpanów, niezależnie od ich wieku. To część kultury tego regionu oraz stosowanych od wieków zasad odżywiania. Tak więc, przyjrzyjmy się bliżej diecie mieszkańców kraju, który cieszy się najdłuższą średnią życia w Europie.

Prostota w połączeniu z wysokiej jakości produktami regionalnymi- tak w skórcie można opisać zasadę, która od wieków przyświeca kuchni południowo hiszpańskiej. Klasyczne śniadanie przywiązanych do tradycji Andaluzyjczyków jest równie proste co smaczne. W większości przypadków składa się z grzanek polanych oliwą z oliwek i kawy lub soku ze świeżo wyciśniętych pomarańczy. Ciepłe grzanki z chrupiącego pieczywa często podaje się również z tartymi pomidorami przyprawionymi oliwą z oliwek, pokryte cienką warstwą wędzonej szynki serrano. Najczęściej wybieranym napojem rano jest kawa lub napar ziołowy, na przykład z rumianku. Dzieci, zaś nie wyobrażają sobie rozpoczęcia dnia bez gorącego mlecznego kakao.

Według dietetyków, tak przygotowane śniadanie jest zbilansowanym i pełym witamin posiłkiem, ponieważ dostarcza wszystkich niezbędnych naszemu organizmowi wartości odżywczych. Pieczywo, z którego przygotowuje się grzanki jest źródłem złożonych węglowodanów, które dodają energii. Oliwa z oliwek, jak już wielokrotnie pisaliśmy, zawiera wysoką ilość kwasów jednonienasyconych i dba o prawidłowy poziom cholesterolu. Kluczowe dla nas białko pochodzi z naturalnie wędzonych wędliny, takich jak szynka serrano, która dodatkowo podnosi poziom witaminy B1 odpowiadającej za prawidłowe funkcjonowanie mózgu oraz komórek nerwowych.

Choć mogłoby się wydawać, że niezmienne się od dziesiątek lat śniadaniowe menu Andaluzyjczyków jest archaiczne lub mało urozmaicone, warto zaznaczyć, że wybór składników nie jest przypadkowy. Trzeba pamietać, że witamina C zawarta w pomidorach wspomaga wchłanianie żelaza występującego w szynce, zaś tłuszcze będące podstawą oliwy z oliwek sprawiają, iż antyoksydanty zawarte w pomidorach szybciej przedostają się do komórek naszego organizmu. Tak więc, pomimo prostoty, cieżko wyobrazić sobie bardziej dopracowany jadłospis.

Źródło: Materiały prasowe

POWRÓT