OLEOCANTHAL – REWOLUCYJNA CZĄSTECZKA OLIWY Z OLIWEK

Z pewnością Dr. Gary Beauchamp, amerykański naukowiec z Monell Chemical Senses Center, nie przypuszczał jeszcze kilka lat temu, że jego spostrzeżenia dotyczące smaku oliwy z oliwek zrewolucjonizują dotychczasową wiedzę na temat właściwości zdrowotnych płynnego złota. Dziś dzięki zapoczątkowanym przez niego badaniom wiemy, że oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia posiada w swoim składzie cząsteczkę o nazwie Oleocanthal, która jest substancją przeciwzapalną, posiada działanie przeciwrakowe, a w przyszłości może być stosowana również w leczeniu choroby Alzheimera.

Jak doszło do tego odkrycia? Wszystko dzięki dociekliwości dr. Beauchampa, który powiązał uczucie pieczenia w gardle podczas spożywania oliwy z oliwek z reakcją organizmu po przyjęciu popularnego środka przeciwbólowego na bazie Ibuprofenu.

Jego spostrzeżenia okazały się trafne, gdyż w trakcie trwania badań udowodniono, że 50 g oliwy z oliwek extra virgin posiadana działanie przeciwzapalne i przeciwbólowe podobne do tego, które uzyskamy po przyjęciu 1/10 dawki ibuprofenu. Jej spożywanie jest zalecane głównie wśród osób cierpiących na bóle stawowe, gdyż już po tygodniu przyjmowania 2 łyżeczek oliwy z oliwek, większość pacjentów odczuwa znaczną ulgę.

Na tym jednak właściwości cząsteczki się nie kończą. Według badań opublikowanych na łamach Molecular & Cellular Oncology, Oleocanthal posiada również przebadane właściwości antyrakowe, gdyż szybko i selektywnie indukuje śmierć komórek rakowych w błonach lizosomalnych nie uszkadzając przy tym komórek nienowotworowych. Dzieje się tak dlatego, że błony lizosomalne w komórkach rakowych są słabsze, niż te znajdujące się w zdrowych komórkach. Dr. Paul Bresin jako jeden z naukowców prowadzących badania dodał, że dieta śródziemnomorska znacząco zmniejsza ryzyko wystąpienia wielu różnych rodzajów raka, między innymi dzięki zawartości Oleocanthalu jako składnika aktywnego tej diety.

Oprócz działania przeciwbólowego oraz antynowotworowego odkryto również, że związki chemiczne występujące w oliwie z oliwek, zwłaszcza Oleocanthal,  mogą mieć wpływ na spowolnienie rozwoju choroby Alzheimera. A wszystko dlatego, że substancje zawarte w soku z oliwek z pierwszego tłoczenia ograniczają skutki toksycznego działania białka beta-amyloidu wiązanego ze spadkiem funkcji poznawczych towarzyszącym chorym na Alzheimera. Wielu specjalistów jest zdania, że leczenie z włączeniem przeciwciał oraz Oleocanthalu może zapoczątkować nową oraz skuteczną formę walki z tą nieuleczalną chorobą. Jednakże na ostateczne potwierdzenie skuteczności leczenia trzeba jeszcze poczekać.

Należy również pamiętać, że nie wszystkie rodzaje oliwy z oliwek posiadają jednakowe stężenie Oleocanthalu. Aby uzyskać oliwę z wysoką proporcją tej cząsteczki należy mieć na uwadze, między innymi, warunki oraz jakość upraw, typ oliwek użytych do produkcji oliwy oraz okres zbiorów. Według naukowców największą proporcję Oleocanthalu znajdziemy w oliwie z oliwek extra virgin tłoczonej na zimno.

Źródło: materiały prasowe oraz emaxhealth.com