NAJLEPSZE ŹRÓDŁA POTASU W ŻYWNOŚCI

Często doskwiera Ci zmęczenie lub zdenerwowanie? Przyczyną twojego złego samopoczucia może być niedobór potasu. Potas to pierwiastek odpowiedzialny m.in. za pracę mięśni oraz koncentrację i choć występuje w wielu produktach spożywczych, wielu z nas przyswaja go zbyt mało lub bagatelizuje objawy jego niedoboru.

Potas należy do elektolitów, czyli substancji, które przenoszą ładunki elektryczne w naszym ciele. Znajduje się we wszystkich częściach naszego organizmu. W połączeniu z magnezem i żelazem odpowiada za poprawne funkcjonowanie mięśnia sercowego i zachowanie równowagi płynów w organizmie.

Według dietetyków, osoba dorosła powinna przyjmować około 4800 mg potasu dziennie, zaś dzieci pomiędzy 8 a 15 rokiem życia 4500 mg, tak więc warto zadbać o to, aby nasza dieta była poprawnie zbilansowana i dostarczała nam odpowiedniej ilości tego pierwiastka.

Oto lista produktów spożywczych, w których występuje najwyższe stężenie potasu:

- Suszone owoce: owoce takie jak morele czy figi zawierają ponad 1500 mg potasu w każdych 100 g owoców. Możesz używać ich do urozmaicenia śniadań na bazie płatków owsianych lub różnego rodzaju wypieków. Pamiętaj jednak o dużej zawartości cukru oraz o tym, że zawierają one o wiele więcej kalorii niż surowe owoce.

- Banan: jeden banan zawiera około 500 mg potasu, czyli 1/8 naszego dziennego zapotrzebowania na ten pierwiastek. Z badań wynika, że osoby spożywające regularnie banany zmniejszają ryzyko wystąpienia ataku serca nawet o 50%.

- Awokado: przez wielu zaliczany do kręgu tzw. “super - pokarmów” (ang. superfood) m.in. dzięki wysokiemu stężeniu tłuszczy jednonienasyconych oraz omega – 3. Awokado jest również jednym w najlepszych źródeł potasu, gdyż zawiera około 60% więcej tego pierwiastka niż banan, dlatego też jest szczególnie polecane osobom cierpiącym na nadciśnienie tętnicze czy podwyższony cholesterol we krwi. Smak awokado doskonale łączy się z oliwą z oliwek bądź cytryną.

- Pomidor: oprócz wysokiego stężenia potasu, pomidory zawierają również takie składniki mineralne jak sód, wapń, żelazo czy magnez. Ze względu na to, są szczególnie wskazane w dietach na odchudzanie, cukrzycy czy chorobach serca.

- Ziemniak: choć często są warzywem niedocenianym należy pamiętać, że posiada on wiele ważnych dla naszego organizmu substancji. Wbrew utartej opinii ziemniaki nie są kaloryczne – zawierają jedynie 75 kcal w 100 g. Dzięki zawartym w nich potasie, posiadają moc obniżania ciśnienia tętniczego i łagodzą stres. Ponadto, dostarczają niemal wszystkich witamin, a w szczególności witaminy C.

Przypomnijmy, że odpowiednia ilość potasu kontroluje poprawną pracę mięśni, pomaga utrzymać równowagę kwasowo – zasadową i pobudza wydzielanie insuliny w naszym organizmie.

Źródło: Materiały prasowe

POWRÓT