OLIWA Z OLIWEK CHRONI PRZED RAKIEM JELITA GRUBEGO

O właściwościach oliwy z oliwek w walce z nowotworem piersi pisaliśmy w oddzielnym artykule. Jego dobroczynne działanie nie kończy się jednak na tym. Naukowcy dowiedli, że chroni ona także przed rakiem jelita grubego. Naukowcy odkryli, że właściwości takie ma kwas maslinowy (pochodna kwasu oleanolowego), który głównie obecny jest w skórce z oliwek.

Substancja ta znana jest z tego, że niszczy komórki nowotworowe oraz zdecydowanie spowalnia wzrost komórek raka jelita grubego. Stężenie tego kwasu w skórce oliwek, może wynosić nawet 80%. Kwas ten może również powstrzymać rozwój komórek nowotworowych, gdyż jest w stanie regulować wzrost i rozpowszechnianie się komórek dotkniętych tą chorobą. Jego obecność i działanie sprawiają, że chroni on komórki najbardziej podatne na pojawienie się tej choroby. Przewaga kwasu maslinowego jest taka, że jest to składnik całkowicie naturalny, dlatego też istnieją mniejsze możliwości, że okaże się toksyczny. Z drugiej strony eliminuje komórki rakotwórcze, tj. takie których ph jest kwaśniejsze od normalnych.

Badania na ten temat zostały przeprowadzone przez Mauro Maccarrone, profesora biochemii na Università Campus Bio-Medico w Rzymie i Claudio D'Addario, biologa molekularnego z na Università degli Studi w Teramo. Ich rezultaty wykazały, że oliwa z oliwek zmniejsza ryzyko zachorowania na raka jelita grubego. Wyniki badań opublikowano w Journal of Nutritional Biochemistry.

Rak jelita grubego, pod względem zachorowalności, jest jednym z najczęstszych nowotworów złośliwych w Europie. W Polsce do pięciu lat z tą chorobą dożywa tylko ok. 28%, podczas gdy średnia europejska to 50%. Najczęstszym problemem jest jego późne wykrycie. Niemal połowa z osób cierpiących na ten nowotwór umiera z powodu zbyt późno postawionej diagnozy. Tylko wczesne wykrycie choroby daje dużą szansę na wyleczenie. Jest to niebezpieczny nowotwór, gdyż często tworzy przerzuty głównie do wątroby, ale również do płuc, jajników, nadnerczy, mózgu i kości.

Oliwa z oliwek jest niezwykle istotna w diecie, gdyż pozwala zmniejszyć występowanie zmian genetycznych związanych z nawykami żywieniowymi. Pomoże ona, jak dowodzą badania uniknąć raka, ale także i innych chorób o których wcześniej pisaliśmy, takich jak schorzenia serca, nadciśnienie czy cukrzyca.

Źródło: Materiały prasowe