10 sekretów diety śródziemnomorskiej

Dieta śródziemnomorska uważana jest za jeden z najzdrowszych sposobów odżywiania na świecie i najzdrowszy w całej Europie. Wszystkie obserwacje i badania potwierdzają, że ludzie żyjący na wybrzeżu Morza Śródziemnego mają najniższą w Europie zachorowalność na choroby układu krążenia oraz nowotwory przewodu pokarmowego. Dowiedziono, że dieta śródziemnomorska zapobiega powstawaniu miażdżycy, która jest przyczyną choroby niedokrwiennej serca, zawałów i udarów. Warto więc skorzystać z wiedzy jaką posiedli nasi południowi sąsiedzi.

Przedstawiamy 10 zasad zaczerpniętych z diety krajów śródziemnomorskich, którymi powinniśmy się kierować, aby osiągnąć zdrowie i witalność.

  1.        Twoim najważniejszym sprzymierzeńcem w kuchni powinna być oliwa z oliwek: ten tłuszcz roślinny o wspaniałym aromacie jest bogaty w witaminy, minerały i antyoksydanty. Używaj go do gotowania i przyprawiania.
  2.        Jedz dużo owoców i warzyw: stanowią one podstawę śródziemnomorskiego sposobu odżywiania i będą twoim głównym źródłem witamin, wody i błonnika, dlatego powinieneś spożywać  5 porcji owoców i warzyw dziennie.
  3.        Używaj produktów zbożowych i mąki razowej: ciemne pieczywo, makarony, brązowy ryż i płatki zbożowe zawierająwięcej witamin i mają wyższą zawartość błonnika.
  4.        Jedz produkty sezonowe: dzięki temu będziesz mógł delektować się ich wyjątkowym, świeżym smakiem oraz w pełni korzystać  z ich wartości odżywczych, ponieważ zostały zebrane w ich naturalnym okresie zbiorów.
  5.        Wybieraj niskotłuszczowe produkty mleczne: możesz jeść  codziennie jogurt, mleko i sery, wybierając spośród nich te o niskiej zawartości tłuszczu.
  6.        Polub chude mięso: warto ograniczyć ilość mięsa w diecie.  Jedz mięso dwa razy w tygodniu i wybieraj raczej chude jak drób czy jagnięcina.
  7.        Wprowadź do swojego menu tłuste ryby morskie: Powinieneś jeść je co najmniej dwa razy w tygodniu, ponieważ są bogate w proteiny i zdrowe kwasy tłuszczowe omega 3.
  8.        Niech owoce będą twoim deserem: wiele z nich pomoże ci przy okazji obniżyć poziom cukru we krwi. Jedz ze smakiem winogrona, jabłka, truskawki, maliny, grejpfruty, pomarańcze czy cytryny.
  9.        Nawadniaj swój organizm: często pij wodę i unikaj słodzonych napojów.
  10.    Ćwicz każdego dnia: ruch bardzo dobrze wpływa na nasz organizm. Szczególnie zaleca się spacery, jazdę na rowerze, bieganie i pływanie.

 Twój organizm będzie ci wdzięczny. Spróbuj i sam zobacz ile zyskasz, korzystając  z tych kilku prostych wskazówek. 

 

Żródło: Materiały prasowe

POWRÓT