Rola diety w chorobach reumatycznych

Reumatoidalne zapalenie stawów (RZS) to przewlekła choroba zapalna, w wyniku której tkanki układu kostno-szkieletowego, przede wszystkim stawy, są niszczone przez układ odpornościowy. Reumatoidalne zapalenie stawów jest chorobą autoimmunologiczną, która powoduje zdeformowanie i ból stawów. Etiologia tej choroby wciąż nie została do końca poznana.

Uważa się, że podłożem tej choroby są predyspozycje genetyczne oraz zaburzenia w funkcjonowaniu układu immunologicznego. Nie są to jednak jedyne czynniki powodujące powstanie tej choroby, przyczyniają się do tego także: przewlekły stres, częste zakażenia, alergie, dieta uboga w wapń i brak ruchu. Co należy jeść, a czego unikać, aby ograniczyć stan zapalny i ból, związany z chorobami reumatologicznymi?

Nie ma wątpliwości, że przy problemach ze stawami, otyłość jest największym wrogiem. Podstawową zasadą w przebiegu chorób reumatycznych jest utrzymanie prawidłowej wagi ciała, dlatego tak ważna jest urozmaicona, racjonalna dieta oparta na produktach roślinnych, zdrowych tłuszczach i dobrych źródłach białka. Naukowcy wskazują, że pod tym względem najbliższa ideału jest dieta śródziemnomorska.

Według badań, ponad 30% chorych na RZS twierdzi, że po zjedzeniu pewnych produktów, objawy choroby się zaostrzyły. Okazuje się, że to co jemy może nasilać lub łagodzić dolegliwości reumatyczne, mając ogromny wpływ na jakość naszego codziennego życia. Poniżej przedstawiamy listę produktów, które są zalecane, ponieważ zwalczają stany zapalne oraz tych, których należy unikać, ponieważ ich spożycie powoduje zaostrzenie objawów.

Produkty, których lepiej unikać:

- warzywa: ziemniaki, pomidory, papryka, bakłażan

- sok grejpfrutowy

- oleje: kukurydziany i słonecznikowy oraz margaryna

- nabiał: tłuste mleko, sery żółte i pleśniowe

- tłuste wędliny i mięsa

- cukier i słodycze

- produkty mocno przetworzone typu fast-food

Produkty zalecane:

- warzywa i owoce - szczególnie polecane są: brokuły, por, ogórki, sałata, buraki, seler, marchew, warzywa strączkowe, kiełki, a z owoców: żurawina, borówki, ciemne winogrona, truskawki, jagody, czarne porzeczki, owoce dzikiej róży.

- ryby morskie, owoce morza

- orzechy włoskie i migdały

- oliwa z oliwek i olej lniany

- nabiał

- chude mięso: cielęcina, młoda wołowina, kurczak i indyk (bez skóry)

- galaretki (z kurzych łapek, cielęce, rybne, drobiowe oraz owocowe)

- przyprawy: kurkuma, anyż, imbir, goździki

- cebula i czosnek

- woda mineralna, zielona herbata

Brytyjscy naukowcy dowodzą, że warzywa i owoce takie jak np. marchew, dynia czy brokuły, zmniejszają ryzyko chorób zapalnych, ze względu na dużą zawartość karotenoidów, które pozbywają się z organizmu wolnych rodników, dlatego warto wypijać codziennie szklankę świeżo wyciśniętego soku z marchwi z dodatkiem kilku kropli oliwy z oliwek (oliwa z oliwek to jeden z najzdrowszych tłuszczów roślinnych, wykazuje w badaniach laboratoryjnych działanie przeciwzapalne, dzięki oleokantalowi, który blokuje wydzielanie enzymów odpowiadających za stany zapalne).

Ruch także leczy! Bolące stawy powodują, że mniej się ruszamy i zupełnie zaniedbujemy aktywność fizyczną. To jednak błędne koło – nie ruszamy się, ponieważ odczuwamy ból, a boli nas coraz bardziej, ponieważ się nie ruszamy. Osoba cierpiąca na RZS musi jednak ćwiczyć pod kontrolą fizjoterapeuty.

 

Źródło: Materiały prasowe

POWRÓT