Oliwa z oliwek postrachem komórek nowotworowych

Kilka kropel oliwy z oliwek w sałatce wydaje się niewiele znaczącym dodatkiem, jednak jeśli zachowana jest jej jakość – jak w przypadku odmiany extra virgin – zawiera ona wiele cennych składników. Wśród nich możemy wyróżnić związek polifenoli oleocanthal. Wyjątkowe działanie tego związku zaobserwowała niedawno grupa badaczy z Uniwersytetu Stanowego Rutgersa oraz z Hunter College w Nowym Jorku (Stany Zjednoczone). Naukowcy dowiedli, że związek polifenoli oleocanthal zabija komórki nowotworowe w niecałą godzinę. Swoje rewelacje uczeni opublikowali w czasopiśmie Molecular & Cellular Oncology.

Związek, o którym mowa, to antyoksydant znajdujący się w oliwie z oliwek extra virgin – o ile oliwa ta przechowywana jest w odpowiednich warunkach, a wcześniej tłoczona była na zimno, czyli w temperaturze nieprzekraczającej 27 stopni. Związek ten znany był już w świecie nauki z tego, że hamował namnażanie się komórek nowotworowych u szczurów, lecz do tej pory nie wiadomo było dokładnie, jak przebiega ten proces. Naukowcy w składzie Onica LeGendre, Paul Breslin i David Foster postanowili zbadać in vitro wpływ związku na komórki nowotworowe (prostaty, piersi i trzustki) oraz na komórki zdrowe. W trakcie eksperymentu odkryto, że komórki nowotworowe giną znacznie szybciej niż się tego spodziewano.

Apoptoza – samobójstwo komórek rakowych

Umierające komórki przechodzą proces apoptozy, czyli zjawiska trwającego od 16 do 24 godzin, które przyrównać można do kontrolowanego samobójstwa komórki. W obecności związku polifenoli oleocanthal komórki rakowe ginęły z czasie znacznie krótszym. W najszybszym przypadku trwało to zaledwie 30 minut. Dlatego naukowcy wysnuli wniosek, że śmierci komórek nie można tłumaczyć jedynie apoptozą.

Na drodze szczegółowej analizy naukowcy dokonali cennego odkrycia: związek polifenoli oleocanthal przenika przez komórki nowotworowe, po czym niszczy lizosomy – niewielkie pęcherzyki rozkładające białkakwasy nukleinowe, węglowodany i tłuszcze. Lizosomy są większe w komórkach zaatakowanych przez nowotwór niż w komórkach zdrowych, są tam również bardziej wrażliwe. Badany przez grupę uczonych związek wyraźnie naruszał błonę lizosomów, powodując uwolnienie się kwaśnych hydrolazów, które wyniszczały komórkę. Proces ten nie zachodził w komórkach zdrowych.

Źródło: http://www.olipe.com/blogwp/un-polifenol-del-aceite-de-oliva-mata-las-celulas-cancerosas-en-menos-de-una-hora/